Mijn tweede marathon: crossen in Diever

Het is alweer bijna twee maanden geleden dat ik de Amsterdam Marathon liep. Het herstel daarvan ging vlot. Hoewel, de eerste week na de marathon trainde ik waarschijnlijk wat te veel en vooral te intensief, waardoor ik de tweede week even een terugslag had en wat grieperig werd. Maar na een paar dagen extra rust ging het weer prima. Vrij vlot voerde ik mijn lange duurlopen weer op richting en zelfs voorbij de 30 kilometer. Op nadrukkelijk advies van de trainers van de loopgroep probeerde ik mijn lange duurlopen wel veel langzamer te lopen.

Boscross
Zoekend naar andere marathons stuitte ik op de Boscross Marathon in Diever. Een marathon, zeker, maar dan in de vorm van een boscross – zowaar een hele nieuwe discipline. Natuurlijk heb ik wel eens een training in een park of een bos gedaan, maar wat het betekent om een hele marathon dwars door het bos te rennen, wist ik niet. Toen ik mij de afgelopen weken weer sterker voelde worden, besloot ik het erop te wagen.

En zo stond ik op zaterdag 10 december aan de start van wat sommigen wel de zwaarste marathon van Nederland noemen. Het is een klein evenement en kent dus een hele andere sfeer dan de massale marathon van Amsterdam. We verzamelen ons in het dorpshuis. Ik ben veel te vroeg, dus na inschrijving geniet ik samen met mijn vader nog van een kop thee en mijn laatste twee bananen. Dan wandelen we naar de start, bijna een kilometer verder, aan de rand van het dorp. Na een week van storm en regen is het vandaag stralend weer.

Rustige start
Ik schat dat er 2 à 300 lopers zijn. De startnummers verraden wat de lopers van plan zijn: de nummers die beginnen met 100 lopen 1 ronde van 10,5 km, de 200-nummers 2 ronden en zo verder. Ruim 60 lopers kiezen voor de volle 4 ronden van de marathon. Slechts 44 van hen zullen later finishen.

Net voor de start tref ik Mart van der Kamp (alias @Martloper), die ik ken van Twitter. We hebben veel te delen en dus lopen we de eerste volle ronde samen op. Ik heb mij voorgenomen niet teveel aan tijd te denken, maar vooral heel te blijven. Mart en ik lopen rond de 10 km/h en dat lijkt een prima begin. Het parcours is prachtig. We kronkelen door de bossen over zachte bospaden, blubberige karrensporen en hobbelige wandelroutes. Een paar klimmetjes tegen zanderige hellingen maken het feest compleet. Ja, dit zal best een zware klus worden, realiseer ik mij tijdens de eerste ronde.

Inspirerend gezelschap
Na iets meer dan een uur passeren we de tijdmeting. Mart zegt het iets rustiger aan te willen doen en we nemen afscheid. Ik zoek mijn cadans. Ik loop lekker en makkelijk en geniet van het prachtige, zonnige weer. Langzaam haal ik steeds weer kleine groepjes lopers in. Alle 10-km lopers zijn nu binnen, dus het is een stuk stiller in het bos. De tweede ronde gaat in dezelfde tijd als de eerste. Nog steeds voel ik mij goed.

Aan het begin van de derde ronde word ik bijgehaald door een kleine vrouw die opvallend gemakkelijk en efficiënt loopt. We raken aan de praat. Ze blijkt ultraloopster te zijn en vertelt over indrukwekkende afstanden die ze heeft gelopen. Zo liep ze nog onlangs 5000 km in 70 dagen dwars door de VS. Een marathon moet voor haar een peuleschil zijn. Genoeglijk pratend loop ik sneller dan ik zou moeten en zo wordt mijn derde ronde de snelste van allemaal. Maar bij het passeren van de startlijn voel ik hoezeer mijn benen inmiddels verzuurd zijn. De laatste ronde zal afzien worden.

Het grote afzien
En dat wordt het ook. Ik moet de ultraloopster laten gaan en loop kilometers lang alleen door het Drentse bos. De 44 overgebleven marathonlopers, verspreid over 10 km bospad, vind je nauwelijks nog terug. Mijn tempo daalt behoorlijk en ik word hier en daar ingehaald door een loper die zijn tempo wel kan vasthouden. Maar ook aan hun tred is te zien dat de bosgrond, de zandhellingen en de drassige paden hun tol hebben geëist. Hier en daar wordt er gewandeld en als het pad licht begint te stijgen moet ook ik een paar minuten wandelen. En kort daarna moet ik vaker het rennen afwisselen met wandelen. Mijn benen schreeuwen om rust!

Hoewel ik in principe van suikerrijke drankjes afblijf, besluit ik bij de verzorgingspost op 35 km toch een bekertje cola te nemen. En zowaar, kort daarna blijk ik toch weer in staat te blijven rennen, hoewel het tempo er helemaal uit is. Tot mijn frustratie word ik in de laatste 3 kilometer nog twee keer ingehaald. Ik ben niet in staat aan te haken. Maar als ik de Univéboog in de verte zie, weet ik: ik heb mijn tweede marathon voltooid en heb mijn boscross-vuurdoop overleefd. Mijn tijd is 4 uur en 19 minuten. Slechts drie minuten later komt ook Mart binnen. We feliciteren elkaar van harte.

(Foto’s overgenomen van hardloopfotosvantoli.blogspot.com).

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Mijn tweede marathon: crossen in Diever

  1. Chapeau! Het verschil tussen starters en finishers vertelt ons iets over het niveau van deze marathon. Goed gelopen Boele!

  2. Thierry zegt:

    Goed gedaan en leuk verslag om te lezen. Wat was het mooi he. 🙂

    Jammer dat ik je niet even heb gezien/herkend.

  3. djaktief zegt:

    Hoi Boele,

    Ik dacht dat je blog gestopt was na 1 marathon, maar gelukkig niet. Wel heftig die in Diever. Crossen durf ik niet ivm blessurerisico want als ik niet kan lopen word ik gek. Je schrijft leuk; inspirerend om van andere sportgekken verslagen te lezen. Dat twittergebeuren trek ik allemaal niet. Ik heb net 2 blogs geschreven over 2 wedstrijden die ik afgelopen weekend liep ter training voor de Rotterdam marathon. http://djaktief.wordpress.com/
    Ben benieuwd wat je nu gaat lopen. Zeeland schijnt de heftigste marathon te zijn van Nederland 😉 of ga je meteen voor ultra?

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

