Twee maanden lopen in de bergen

De afgelopen 2 maanden woonde en werkte ik in Oostenrijk. Het Nederlandse pension ‘De Berghut’ was mijn tijdelijke onderkomen. Ik werkte daar voornamelijk als ‘ontbijtkok’, wat betekende dat ik elke ochtend om 6:30 uur mocht opstaan en de gasten verwennen met een heerlijk en overdadig ontbijt. En omdat ik zo vroeg werkte, was ik de meeste middagen en avonden vrij. Dat gaf mij veel tijd voor andere dingen. Bijvoorbeeld voor hardlopen.

Zoals je weet ben ik in training voor de marathon van Amsterdam op 16 oktober a.s. Sinds begin augustus vorig jaar loop ik hard en ik heb in het afgelopen jaar enorme progressie geboekt. Hoewel ik aanvankelijk dacht 2 jaar nodig te hebben voor mijn marathonvoorbereiding, besloot ik begin dit jaar om al dit jaar mijn eerste marathon te gaan lopen. Aan het begin van de zomer liep ik al afstanden tot 30 kilometer. Als ik terugdenk aan mijn eerste training van 5 keer 2 minuten hardlopen, afgewisseld met wandelen, is het bijna ongelooflijk dat dit na slechts 1 jaar training mogelijk is.

Daarom verheugde ik mij ontzettend op mijn avontuur in de Alpen. En terecht, zo kan ik nu zeggen. Ik heb in de afgelopen maanden meer dan 650 kilometer gerend en maakte tochten tot zelfs 37 kilometer. Ik bleef voornamelijk in de dalen lopen, maar ook daar ging het behoorlijk op en neer. De meeste tochten overbrugde ik 150 tot soms meer dan 300 meter hoogteverschil (en tussen de 400 en 800 hoogtemeters). Ik liep 5 tot 6 keer per week en probeerde elke week progressie te boeken. Twee keer onderbrak ik mijn trainingsschema met een herstelweek, waarin ik slechts een paar korte loopjes deed.

Aanvankelijk moest ik wennen aan die hoogteverschillen – geen weg is vlak! -, maar al snel merkte ik dat ik aan kracht won. Behalve wat stijfheid na een lange duurloop heb ik geen pijntjes of blessures gehad. Mijn techniek lijkt bijzonder geschikt voor het lopen in de bergen: ik heb een voorvoetlanding, houd mijn gewicht recht boven mijn landingsbeen, loop met relatief kleine passen en in een hoge frequentie. De aanpassing aan bergop en bergaf ging moeiteloos.

Duurlopen in de bergen is feitelijk intervaltraining. Bergop had ik soms een hartslag van 170 bmp, soms zelfs tot 178 bmp bij heel warm weer. Bergaf kon ik herstellen en probeerde ik mijn hartslag weer onder de 150 te krijgen. Het is bijzonder om te merken dat je lichaam zich al lopend herstelt. Langzaam groeide het vertrouwen dat ik halverwege een duurloop tijdelijk tegen mijn maximum kon lopen, omdat ik bij de afdaling weer zou kunnen herstellen.

Nu ik op mijn terugreis ben, ben ik benieuwd wat mij de training in de bergen heeft opgeleverd. Het lopen op een hoogte van rond de 1000 meter heeft natuurlijk tijdelijk mijn zuurstofopname doen toenemen. Maar dat effect is tijdelijk. Duurzamer zou het toegenomen duurvermogen en de gewonnen spierkracht moeten zijn. Het zal wel blijken tijdens mijn duurlopen op het Groninger platteland. Met het oog op de marathon denk ik dat het daarmee wel goed zit.

Wel vermoed ik dat mijn snelheid mogelijk wat is afgenomen door het vele bergop lopen. Op 10 september a.s. loop ik mee met de estafette van de Run van Winschoten, dus dan kan ik mijn snelheid op de 10 km testen. Eén keer heb ik wat loopscholing en intervaltraining gedaan, de rest van de tijd schoot dat erbij in. Daarom hoop ik de komende weken (mijn laatste weken voor de marathon) mij nog wat toe te leggen op efficiëntie en snelheid. Ik zie uit naar de hervatting van mijn trainingen bij loopgroep Astrea in Groningen!

Conclusie: mijn loopavontuur in de bergen was zeer de moeite waard!

Boele

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Twee maanden lopen in de bergen

  1. Willem. zegt:

    Heerlijk ! (om daar te kunnen lopen)

Geef een reactie

