Bijpraten: voortgang, progressie en de Five Fingers

Het is stil geworden op deze blog. Je zou bijna denken dat er niets meer te vertellen is over mijn hardloopleven. Maar niets is minder waar. Nog altijd loop ik 5 tot 6 keer per week met een totale weekomvang die inmiddels is opgelopen naar ruim 75 kilometer. Drie keer per week train ik met de Loopgroep Astrea en 2 a 3 keer loop ik zelf een kortere of langere duurloop. Ik word sneller, wat ik vooral merk op een kortere training. Onlangs liep ik ‘per ongeluk’ 46:30 op een trainingsrondje op de 10 kilometer – dat had ik nog niet gedaan. Bovendien heb ik mijn lange duurlopen verlengd tot 30 kilometer. Het zijn getallen die ik een jaar geleden niet had geloofd. Het is immers nog altijd minder dan een jaar geleden dat ik begon met hardlopen.

Ook heb ik in de afgelopen weken beter dan voorheen begrepen wat het nut is van rust en herstel. De meeste weken heb ik 2 rustdagen en bovendien ben ik gaan trainen in blokken van 3 of 4 weken, afgewisseld met een rustweek. In die rustweek train ik wel, maar minder intensief, minder vaak en minder lang dan in de overige weken. De week na mijn rustweek voel ik dan inderdaad dat ik weer wat sterker ben geworden. Je zou kunnen zeggen dat je in en na je rustweek uitbetaald krijgt wat je in de intensieve weken daarvoor hebt geïnvesteerd.

Natuurlijk wil je ook weten hoe het gaat met mijn avontuur met de Vibram Five Fingers. Ik ben heel rustig begonnen: een paar keer 1 kilometer hardlopen, een paar keer 2 kilometer, zo nu een dan een langere wandeling. Het loopt heerlijk: heel basaal en dicht bij de grond. Inderdaad ontwikkel je al lopend als vanzelf een voorvoetlanding, zodat je paslengte iets verkleind wordt en je pasritme wat omhoog gaat. Ik kan mij goed voorstellen op deze manier te zijner tijd hele lange duurlopen te gaan lopen.

Maar je moet wel wennen en dus oefenen. Gevolg van mijn oefenen was dat ik spierpijn kreeg in mijn kuit. Iets preciezer: ik kreeg pijn in de aanhechting van mijn achillespees aan de kuitspier. Ik kon dat goed begrijpen. Je loop immers barefoot en dus zonder verhoging onder je hak. De pees moet langer worden. Bovendien land je op je voorvoet wat een grotere impact heeft op de kuitspier. Na verloop van tijd nam deze spierpijn gelukkig af.

Een andere verandering die ik merkte bij het barefootrunning was de ontwikkeling van mijn voet. Een menselijke voet is een prachtig en complex lichaamsdeel met talloze botten, spieren en zenuwen. Maar vrijwel geen daarvan ontwikkelen we door onze loopschoenen met dikke zolen, verhoogde hakken en demping. We lopen met schuimrubber onder onze voeten! Zodra je blootsvoets of met Five Fingers gaat lopen begint die voet zich te ontwikkelen. Met spierpijn in mijn voet tot gevolg. Ja, het blijkt te kunnen: spierpijn in je voet.

Overigens werd ik door de goede ervaringen ook wat overmoedig. Ik ging vrij plotseling meer en sneller lopen op mijn Five Fingers en dat werd onmiddellijk gestraft met een pijnlijke linkervoet. Uit angst voor blessures (zeker nu de marathon van Amsterdam steeds dichterbij komt) heb ik het lopen op de Five Fingers nu even weer wat teruggeschroefd. Het vraagt geduld en een goede dosering.

En dan is er nog het nieuws dat ik de komende 2 maanden in de bergen van Oostenrijk mag hardlopen. Maar dat zal ik je vertellen in de volgende blog.

Boele

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Bijpraten: voortgang, progressie en de Five Fingers

  1. Patrick zegt:

    Hoi,
    Blootvoets lopen is een ongelooflijk leuke ervaring maar als je teveel in een keer doet krijg je inderdaad pijnlijke voeten. Veel succes met je marathontraining.

Geef een reactie

