Mijn eerste Astrea Run halve marathon

Met startnummer 49 liep ik gisteren mijn eerste ‘officiële’ halve marathon tijdens de Astrea Run in Groningen, georganiseerd door mijn eigen loopgroep Astrea. Dat had ik twee weken geleden niet kunnen denken. Toen liep ik voor het eerst weer 10 kilometer pijnvrij, nadat ik ongeveer een maand eerder een lopersknie opliep bij een lange 25k training. Maar toen ik afgelopen zondag zelfs weer 18 kilometer pijnvrij liep besloot ik mij alsnog in te schrijven voor de halve marathon.

En het ging boven verwachting goed. Ik hoopte op een tijd onder 1:50”, maar het werd zelfs 1:43:34. Dat is een gemiddelde van meer dan 12 km/h. In een veld van 50 mannen liep ik de 17e tijd. Het zijn slechts cijfers, maar voor mij zijn het cijfers met veel betekenis. Ruim een half jaar geleden liep ik immers met moeite een paar minuten achter elkaar. Wat trouwe training en gezonde voeding al niet kunnen bewerken!

Ik was nerveus voor de wedstrijd. Wonderlijk misschien, want er stond natuurlijk niks op het spel. Maar het lopen in zo’n georganiseerd verband was toch een helemaal nieuwe ervaring. Hoe zou ik mijn eigen tempo vinden als er allemaal mensen rondom je lopen, zo vroeg ik me af? Zou ik me door snelle medelopers of enthousiast publiek langs de kant laten meeslepen naar een tempo dat ik geen 21 kilometer kon volhouden? Bovendien had ik vrijdag nog een training gedaan van 8 kilometer en toen mijn trainer dat hoorde, schudde hij meewarig zijn hoofd: ‘Jij kunt je ook niet inhouden, hè?’ Ja, ik was nerveus.

Ruim een half uur voor de start was ik ter plaatse. Nog een laatste banaantje, nog een laatste plas, wat inlopen op het sportveld en wat oefeningen om los te komen. En dan opstellen in de menigte van alle lopers. Een paar honderd in totaal, ieder voor zijn of haar eigen afstand: 7, 14 of 21 kilometer. De 10 kilometer lopers startten 5 minuten later. Er wordt afgeteld en weg zijn we. Ik druk mijn eigen stopwatch in en zoek mijn weg tussen de lopers.

De eerste paar honderd meter loop ik veel mensen voorbij. En ook ik word nog verschillende keren ingehaald. Ik voel onmiddellijk wat mijn tempo moet zijn. Als ik blijf hangen achter iemand die ik tegenkom, voel ik dat het te langzaam gaat, als ik probeer mee te gaan met een inhaler, voel ik dat ik forceer. Bij elke kilometer klok ik mijn tussentijden en merk dat ik mijn 12km/h te pakken heb. Na het 4 kilometerpunt loop ik vrijwel alleen en word ik niet meer ingehaald. Als ik de ’finish’ passeer voor mijn eerste ronde van 7 kilometer klok ik tot mijn verbazing net onder de 35 minuten. Ik voel me goed en zit in een lekker ritme.

Onderweg kom ik een paar keer bekenden tegen. Een trainer moedigt me aan en roept dat ik op mijn souplesse moet blijven letten. Wat zijn dat lekkere momenten, ik loop zowaar weer even lichter. Ook de tweede passage (na 14 km) is een stimulans: ik zie een tijd net onder de 1:09”. Ik loop dus de tweede ronde precies even snel als de eerste. Nu nog één ronde! De laatste 4 kilometer verlies ik iets van mijn souplesse, mijn benen voelen zwaar. Maar er zijn meer mensen die het moeilijk hebben en ik haal, tot mijn verbazing, nog weer 5 of 6 lopers in. Steeds als ik weer een ‘prooi’ in het vizier krijg, lukt het me mijn tempo hoog te houden. Met als resultaat, dat ik ook mijn laatste ronde loop in de tijd van de eerste twee: 34:30. Ik doe nog een poging tot een sprint als ik de finish zie, maar die lukt niet meer. Mijn eindtijd is 1:43:34.

Over een half jaar hoop ik aan de start van de marathon van Amsterdam te staan!

Boele

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Mijn eerste Astrea Run halve marathon

  1. Pingback: Herstel en prestatie: de Cascaderun (10 mijl) | Onderweg naar mijn marathon

Geef een reactie

