Goed nieuws: Astrea Run (halve marathon)

Ik ben zo druk aan het bloggen op mijn ‘gewone blog’, dat ik je bijna vergeet bij te praten op mijn marathonblog. En er is toch werkelijk wel wat te vertellen: ik ben namelijk blessurevrij! Vertelde ik je ruim twee weken geleden nog hoe moeilijk ik het vond om te leven met een blessure, inmiddels behoort hij tot het verleden.

Zoals de fysiotherapeut mij had verteld, trainde ik wel door, maar elke keer als de pijn zich meldde stopte ik. En al enkele weken was dat na ongeveer 5 a 6 kilometer lopen (ongeacht of ik hard of langzaam liep). Ik begon te vrezen dat het een langdurige zaak zou worden, want verbetering merkte ik niet meer. Maar ik trainde rustig door: drie keer per week met de loopgroep en twee keer per week een korte duurloop. De trainingen bij de loopgroep kennen veel afwisseling, dus meestal kon ik die vrijwel pijnvrij meemaken.

Een van mijn trainers bij de loopgroep vertelde dat ik, door het blijven trainen op korte afstanden en op snelheid, intussen mogelijk wel sneller zou worden. Ik hoopte van harte dat ze gelijk had, dan zou er tijdens deze frustrerende periode van blessureleed toch nog iets goeds gebeuren.

Twee weken geleden liep ik, zonder hoge verwachtingen mijn vaste duurloopje. En tot mijn verbazing bleef de pijn uit tot voorbij het 8 kilometerpunt. Daar kan ik kiezen voor een 10k of een 12k en in mijn opgetogenheid over pijnvrij lopen koos ik de laatste. En jawel: ik kon de volle 12 kilometer uitlopen zonder pijn. Een paar dagen later liep ik zelfs 15 kilometer pijnvrij! Pas toen ik, nog eens een volle week later, ook een duurloop van 18 kilometer pijnvrij liep, durfde ik te roepen: ik ben blessurevrij!

En ze had gelijk, mijn trainster: ik was sneller geworden. Ik liep tot mijn verbazing de 18k in precies anderhalf uur – een gemiddelde van 12 km/h. Sneller was ik nog nooit. Ik besloot dat ik, tegen mijn verwachtingen in, toch nog een halve marathon zou kunnen lopen. Ik had er destijds drie uitgezocht en twee daarvan moest ik al laten schieten. Maar de run die mijn eigen loopgroep organiseert, de Astrea Run, is aanstaande zaterdag (morgen dus). En ik ben op tijd hersteld.

Of ik doelen heb? Heel blijven. En hopelijk een tijd onder de 1:50”. Je hoort van mij.

Boele

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Goed nieuws: Astrea Run (halve marathon)

  1. annet van zeijts zegt:

    Hallo Boele,

    Wat ben je goed bezig !Ik vind het leuk om je stukjes op je blog te lezen.Fijn dat je nu weer blessurevrij bent,ik ken het gevoel.Goed in je vel zitten en de hele wereld bij wijze van spreken weer aan kunnen.

Geef een reactie

