Honderd kilometer later (4) een nieuw menu

Ik vertelde je over mijn veranderde eetpatroon. In maart dit jaar startte ik met het eiweitdieet van Dr. Frank. Ik viel er ruim 12 kilo mee af en voelde me een stuk beter, onder andere door een stabiele bloedsuikerspiegel. Daarop volgde een tijd van een min of meer stabiel gewicht. Pas toen ik ging sporten daalde opnieuw mijn gewicht. Maar de nadelen en bedenkingen bij het dieet werden voor mij persoonlijk steeds sterker. Het leidde tot een nieuwe verandering in mijn dieet: ik werd vegetariër en zelfs veganist.

Hoe ziet dat er nu concreet uit? Laat mij je daarover vertellen in deze lange blog. Voor hen die hier alleen komen om mijn marathonvordering te lezen: na deze blogpost zal het weer voornamelijk gaan over het hardlopen. Sla dit verhaal gerust over.

Wat wel en wat niet?

Laat ik je eerst vertellen wat ik niet meer eet. De leidraad is: geen dierlijke eiwitten. Dus geen vlees, geen vis, geen zuivel en geen eieren. En ook geen producten waarin iets van het voorgaande in verwerkt is. Wie dat even op zich laat inwerken, beseft dat plotseling driekwart (of meer) van het assortiment van een gemiddelde supermarkt vervalt. Voeg daarbij dat ik geen producten wil eten met toegevoegde suikers (een erg verslavende en giftige stof!) en ook geen producten met geraffineerd zetmeel (zoals wit tarwemeel) en je zou je haast zorgen gaan maken.

Toch is dat volstrekt niet nodig. Wat namelijk overblijft is wat Micheal Pollan ‘echt eten’ zou noemen: dingen die onze overgrootouders als eten zouden herkennen – natuurlijke producten (zoals groente, fruit, kruiden, zaden en noten) en eenvoudige producten (zoals brood). Alles wat we in de supermarkt in dozen, zakken en potten kopen noemt hij ‘eetbare voedselachtige substantie’ – maar ‘echt eten’ is het niet. Het biedt ons namelijk niet de volle rijkdom van de voedingsstoffen die we nodig hebben. (Over het boek van Micheal Pollan, Pleidooi voor echt eten, kom ik vast nog eens te spreken).

Een hele dag

Wat eet ik dan concreet nu? Ik begin de dag met een glas warm water, een halve geperste citroen en een theelepel honing. Dit mengsel werkt als een tonicum en reinigt onder andere de lever – en het is erg verfrissend bovendien. Vervolgens ontbijt ik met drie of vier glazen groene smoothie. Dat is een mix van fruit en rauwe bladgroente, bereid in een blender. Elke dag maak ik nieuwe samenstellingen van twee of drie soorten fruit en een soort bladgroente. Appels, peren, sinaasappels, banaan, mango, meloen, kiwi, mandarijn, avocado… alle fruit kan er in. En vervolgens zo’n 100 tot 150 gram rauwe bladgroente: spinazie, boerenkool, postelein, peterselie, paksoi, groene kool, selderij… ook dat kan van alles zijn. Het is ontzettend lekker, bijzonder vullend en biedt een enorme stoot voedingsstoffen en energie. Soms eet ik er een plak Allinsonbrood, notenbrood of roggebrood bij.

De lunch bestaat uit een maaltijdsalade. Dat at ik al ten tijde van het Dr. Frank dieet, zij het dat ik er toen vaak kaas, vlees of vis aan toe voegde. Nu is het meestal een mengsel van fijngesneden bladgroente (ijsbergsla en kool), knoflook, komkommer en tomaat, fruit (bijvoorbeeld avocado, appel, banaan), gewelde noten en zaden en kiemgroente. Die kiemgroente kweek ik tegenwoordig zelf. Elke dag heb ik een of twee potten verse kiemen, bomvol vitaminen, mineralen en essentiële voedingstoffen, tot mijn beschikking. Ik kweek op dit moment fenegriek, broccoli, mosterd en alfalfa. Wie een groot bord van deze zeer gevulde salade eet is wel 20 minuten aan het kauwen en nadien meer dan verzadigd. Ik geniet dagelijks ontzettend van deze maaltijd. Ook hier eet ik soms een plak brood bij (afhankelijk van de hoeveelheid energie die ik nodig heb).

Het diner stelt mij voorlopig voor de grootste uitdaging. Ik merk hoezeer ik gewend was te denken vanuit het vlees of de vis bij de maaltijd. Als dat wegvalt, lijkt het alsof je het eten opnieuw moet uitvinden. Omdat ik bovendien voorlopig ‘traditioneel’ blijf koken voor de kinderen (sinds deze week alleen nog mijn zoon, omdat ook onze tweede dochter op kamers ging), zoek ik naar goede combinaties. Soms is dat gewoon aardappelen, groente en… biologisch vlees (voor Poppe) en vleesvervanger (voor ons). Probleem is dat veel vleesvervangers ei of zuivel bevatten. Maar er zijn nog altijd de soyaburgers, vegaschijven en notengehaktballen… Maar meestal probeer ik wat creatiever te zijn met gewokte groente (ui, prei, courgette, aubergine, tomaat, paprika, knoflook, e.a.) diverse soorten bonen (voor de eiwitten) en zilvervliesrijst. En ook hier voeg ik altijd een rijke salade toe aan de maaltijd.

Tot mijn verbazing heb ik tussendoor niet veel trek. Maar als dat wel het geval is (bijvoorbeeld na het sporten) eet ik wat noten, vers fruit of gedroogd fruit (zoals dadels, rozijnen of abrikozen). En de hele dag door drink ik talloze soorten thee, zolang het geen zwarte thee is: kruidenthee (in diverse mengsels) en groene thee. Bovendien eet ik na het avondeten helemaal niets meer, zodat mijn lichaam grotendeels klaar is met het verwerken van het eten als ik ga slapen en het dus ook echt rust krijgt.

In ontwikkeling

Het zal je opvallen dat een groot deel van ons dagelijks eten nu vers en rauw is: veel fruit en veel rauwe bladgroente. Dat is niet zonder reden. Het grootste deel van de voedingsstoffen gaan immers verloren als we ze koken. Ik ben voorlopig nog lang niet toe aan een 100% rauw dieet, maar zoek naar een goede balans. En ik merk hoe goed het werkt op mijn lichaam. Ik voel me fris, helder en krachtig, heb een uitstekende stoelgang en verlies opnieuw overtollig gewicht, zonder ook maar een moment honger te hebben. Sinds ik bovenstaande dieet min of meer consequent toepas ben ik alweer diverse kilo’s lichter (inmiddels bijna 22 kilo lichter dan begin maart!).

Natuurlijk is dit alles nog volop in ontwikkeling. Over een maand of een half jaar zal het er nog weer anders uitzien. Ik hoop bijvoorbeeld te zijner tijd een ‘slowjuicer’ te kunnen aanschaffen, zodat ik ook sappen (van o.a. tarwegras) kan maken. Ik lees veel over voeding en gezondheid en luister naar talloze lezingen op internet – het geeft mij steeds meer inzicht in wat voor mij van belang is. Want dat is, naar mijn overtuiging, van groot belang: ontdekken op welk dieet je eigen lichaam het best functioneert. Dat betekent, naast het vergaren van kennis en het doen van nieuwe experimenten, vooral ook leren luisteren naar je lichaam.

En daar ligt misschien wel een van de grootste verrassingen van dit dieet. Niet alleen voel ik me helder, krachtig en gezond, maar mijn lichaam lijkt ook duidelijker te vertellen wat goed is en wat niet. Als ik toch eens taart eet (bij een verjaardag) of banketstaaf (zoals gisteren bij ons Sinterklaasfeestje), laat mijn buik me meteen weten dat het niet oké is. Je kunt dat interpreteren als een vervelende overgevoeligheid voor eten, maar feitelijk is het een herstel van de primaire signaalfunctie van een gezond lichaam dat vertelt wat wel en niet goed voor je is. Ik ben er blij mee!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Honderd kilometer later (4) een nieuw menu

  1. Hallo Boele,

    ik heb er vaak over gedacht vwb eten deze richting in te slaan. Probleem dat ik daarbij maak is dat het heel veel tijd kost om alles klaar te maken. Nu zou ik die tijd kunnen maken, maar hoe doet iemand die werkt dit? Lijkt me moeilijk vol te houden.
    Of maak ik hier een probleem dat er niet is?

    • Hoi Barbera,

      Zeker, het vraagt wat meer tijd – zeker in het begin, omdat je alles moet uitzoeken. Het maken van smoothies is niet veel tijdrovender dan het smeren van wat boterhammen, maar met de maaltijdsalade ben ik wel een kwartiertje in de weer. Aan de andere kant: de gezondheidswinst is zo ontzettend groot, dat het eigenlijk geen naam mag hebben. Uiteindelijk zul je er, denk ik, veel tijd mee winnen, doordat je minder vaak een verkoudheidje, griepje of ander ongemak zult hebben. Je weerstand wordt enorm. Wat een dergelijk dieet doet is je lichaam de maximale mogelijkheid geven om het eigen zelfgenezende vermogen effectief te maken.

      Maar nogmaals: de omschakeling is tijdrovend. Het zou helpen als je mensen kent die al op deze manier eten. Aan de andere kant is het onderzoeken ook een manier om het je eigen te maken en jezelf te overtuigen dat je dit echt wilt.

      Groetjes,
      Boele

  2. Eline zegt:

    Hoi Boele,

    Dit klinkt inderdaad heel gezond en vlees en vis eet ik toch al niet, dus wat dat betreft zou de overstap makkelijker zijn. Maar ook ik zit een beetje met de tijd die het kost (zeker in combinatie met het wennen aan een kind) en met het feit dat S geen bonen mag.

    Heb je misschien wat tips waar ik kan beginnen met lezen?

    Toen ik overigens over je dieet las, moest ik denken aan het Daniël dieet van Rick Warren. (Nooi gedacht dat ik jou en Rick Warren in één zin zou noemen ;-)). Ken je dat? En zo ja, klopt het dat er veel overeenkomsten zitten in jullie richtlijnen?

    Groetjes,
    Eline

  3. Barbara zegt:

    Ha, wat fijn om dit te lezen.
    Ik ben via google op je blog terecht gekomen. Mijn doelen vertonen nogal wat overeenkomsten met die van jou. Op 1 februari ben ik, een 20 jarige studente, begonnen met dr. Frank, dit netjes een maandje volgehouden, maar na een tijdje vond ik het geen fijn idee zoveel verzadigde vetten te eten. Daarnaast daalde mijn ijzer behoorlijk. Ik wilde weer natuurlijker gaan eten, vanuit groenten, fruit en noten in plaats van al die verzadigde vetten.
    Tegelijkertijd met het starten met dr. Frank ben ik begonnen met hardlopen, ofja, ‘sjokken’, om de dag in de vroege ochtend kleine stukjes van 2 kilometer waarna ik uitgeput was. Doorgezet en nu ren ik drie keer in de week een kilometer of 5, met als doel dit op te bouwen. Volgend jaar maart wil ik een halve marathon rennen.

    De stap die jij in je voeding gezet heb vind ik enorm inspirerend en een voorbeeld voor hoe ik wil eten. Ik eet nu al dagelijks een afwisseling aan groenten, fruit en ook nog wat zuivel ((geiten)kaas, eieren). Vegetariër ben ik al. Noten en zaden zitten al dagelijks in mijn voeding als vervanging van brood.

    Afvallen, maar bovenal mij gezonder voelen, zijn de redenen dat ik begonnen ben met het omgooien van mijn eet- en beweegpatroon. Het afvallen gaat gestaag, ik zie mijn lichaam al ietwat veranderen in de spiegel, nog niet zozeer in gewicht. Maar ik weet van mijzelf dat ik het meeste baat heb bij langzame veranderingen.

    Je blog is erg bruikbaar voor me, dus dank, en uiteraard erg veel succes met het behalen van het uiteindelijke doel in oktober! Ik ga alles spoedig eens bijlezen; een flinke kluif die wellicht nog veel bruikbare tips zal bieden!

    Barbara

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s