Blootsvoets lopen met de Vibram FiveFingers

Mijn loopavontuur krijgt een nieuwe dimensie: ik begin met barefootrunning. Ja, dat betekent ‘blootsvoets lopen’ en nee, dat betekent niet dat ik op blote voeten ga lopen. Althans nog niet. Ik ga lopen op Vibram FiveFingers: een minimaal schoentje dat alleen de voetzool en de tenen voorziet van een extra bescherming. Geen demping, geen verhoogde hiel, geen voetbed. Op de FiveFingers loop je ‘beschermd blootsvoets’.

In de afgelopen weken hoorde ik regelmatig mensen praten over dit nieuwe fenomeen. Annedien, een vriendin waarmee ik veel op twitter deel, vertelde regelmatig over haar ervaringen met de FiveFingers. Het boeide me. Onlangs wees iemand mij op het boek van Christopher McDougall: Born to Run (waarover later meer). Ook hij komt daarin tot de conclusie dat blootsvoets lopen de beste manier van lopen is. Ik raakte meer en meer geïnteresseerd.

Plotseling stelde Annedien op twitter voor dat de Nederlandse importeur van deze wonderlijke schoentjes mij zou sponsoren met een paar. En tot haar en mijn verrassing ging die er op in. Nadat ik hen vertelde hoe mijn korte loopbestaan tot nu toe was verlopen, besloten zij mij een paar FiveFingers van het type Bikila te schenken. Vandaag kwamen ze binnen. Ik dank TCK Sports Group heel hartelijk voor dit gulle gebaar.

Ik noemde barefoot running een ‘nieuw fenomeen’. Toch blijkt het zo nieuw niet te zijn. In 1960 won de legendarische atleet Abele Bikila de marathon bij de Olympische Spelen op zijn blote voeten en verbeterde bovendien het wereldrecord. Maar pas in de afgelopen jaren is er grondig onderzoek gedaan naar de meest natuurlijke manier van lopen. Nu hardlopen een grote sport is geworden, lijden steeds meer mensen aan blessures (de hardloopbladen staan er vol mee). Terwijl we toch zeer geavanceerd schoeisel hebben.

Barefootrunners vertellen ons dat die blessures niet ondanks, maar dankzij dat dure schoeisel ontstaat. De demping van de schoenen heeft ons ertoe verleid om te landen op de hak. Weliswaar dempt de schoen iets van de schok van de ‘landing’ bij elke pas, maar het blijft een forse klap. De schoen biedt een vals gevoel van veiligheid. Een loper schijnt een druk van 4x zijn lichaamsgewicht op zijn gewrichten te krijgen. De hak heeft geen vermogen die klap op te vangen en dus gaat de ‘kinetische energie’ daarvan rechtstreeks verder naar de knie en de heup. Met veel blessures tot gevolg.

Wie blootvoets gaat rennen (of met de FiveFingers aan) verandert automatisch en onwillekeurig zijn pas tot een ‘voorvoet-landing’. Daarover hoef je niet eens na te denken; het lichaam corrigeert na enkele meters vanzelf je pas. Daarmee ontstaat de kans om de klap van de landing wel op te vangen, namelijk met de rest van je voet. Je loopt dus plotseling met een extra vering!

Het schijnt tijd te kosten om de overstap te maken. Vanavond loop ik mijn eerste barefoot oefenrondje op mijn FiveFingers, een rondje van slechts 1 kilometer! Ik hou je op de hoogte!

Boele

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Blootsvoets lopen met de Vibram FiveFingers

  1. Beste Boele,

    Heel veel barefoot plezier!

    Team FiveFingers

  2. Pingback: Bijpraten: voortgang, progressie en de Five Fingers | Onderweg naar mijn marathon

  3. Heleen Maljers zegt:

    Hoe is dat verder afgelopen? Loop je nog op deze ‘schoenen’?

    • Ik ben er op een gegeven moment weer tijdelijk mee gestopt, omdat ik langere afstanden ging lopen en dat lukte me nog niet op de fivefingers. Tegenwoordig loop ik er wel helemaal op (zij het dat ik nu een blessure heb…)

Geef een reactie

